Längesen - My Story So Far - längsta inlägget ever!

Vart ett tag sen jag skrev ett inlägg nu. Har typ glömt bort, inte tänkt på bloggen alls :/
Sen vart det mkt under jul. Firade hos min morbror i stockholm och kom även tillbaka till nyår eftersom dom hade fest och jag skulle hålla koll på alla barnen, men dom var så snälla så jag fick va med dom vuxna istället :)

Fuskade lite för mkt under december månaden känner jag, både jul, nyår och överlag med pizza :/
Till jul blev det färdiga köttbullar, en del potatis och dagen efter vart det gudomligt god anka med "knödel", en tysk "potatisboll" typ :P Sen en portvinssås till den som jag inte fick nog av.

Kom fram i Stockholm på julafton runt 14-tiden så jag hann knappt fixa mig innan det var dags för Kalle Anka och sen skulle tomten komma och dela ut presenter :) Helmysig kväll med massa skratt. När det var dags för julbord skulle morbror gå och lägga sig för han vart magsjuk. Mormor var inte heller på topphumör för hon hade smittats av morbror. Så det var jag, min moster och barnen som fixade fram massa god mat :) Det slank även ner en o annan godisbit, men jag tänkte inte mkt på det. Det är jul en gång om året så jag åt det jag ville :) Dagen efter vart morbror piggare så vi spelade ett roligt sällskapsspel. Det gick ut på att känna sina medspelare så bra som möjligt, jätte trevligt :) Sen vart det ju somsagt anka, blev dock bara vi för de andra gäster tackade nej pga av magsjukan som gick där.

Tänkte ju aldrig tanken att jag med skulle få det, jag hade aldrig haft det innan så. Men sen så när jag vaknade på söndag, dagen jag skulle åka hem, då fick jag känna på hur det var o vara magsjuk. Låg i sängen hela förmiddagen och mådde illa, försökte hålla tillbaka för jag gillar verkligen inte att kräkas. Sen stod jag dock inte ut mera så jag sprang på toa och stoppa ner fingret i halsen och ut kom den halvtsmälta ankan :/ Äckligt men det kändes sååå mkt bättre efter. Problemet är bara att kroppen ska hålla på o jävlas så nu vart det magen som gjorde ont o krånglade istället. Tänker inte berätta hur det gick men tror de flesta som vart magsjuka kan tänka sig :P

Nyår vart också väldigt trevlig, hann bli frisk till dess även om magen vart lite i obalans. Fick några svindyra tabletter av moster och kände mig genast bättre. Gästerna kom och asociala jag var tvungen o gå runt och prata med alla, men dom vart trevliga och några kände jag ju redan sen länge.
Det blev nån äcklig förrätta, lax o löjrom, som jag skippade. Men lunchen...gudomligt. Det vart lammkotletter och oxfilé, potatisgratäng, som jag bara tog en sked av *stolt*, sallad och bernaisesås. Jätte gott.
Till efterrätt blev det marängtårta med grädde och jordgubbar, det unnade jag mig faktiskt en bit av och jag ångrar det inte.

När jag kom hem blev det pizza en dag och en stor hamburgare en annan dag :(
Har fått hem vågen och såg att jag "bara" hade gått upp 5 kg under frosserimånaden...räknade till 3 först men sen mindes jag ju hur mkt jag vägde innan jul så :/
Tänkte att jag börjar skriva min vikt nu med. Har inte gjort det innan för jag skämmdes så eftersom några jag känner läser bloggen. Men vafan, jag vet att jag är överviktig men jag gör iaf nånting åt det! Samt att jag lyckas så jag borde vara stolt.
När jag började alltså, i mitten av september, vägde jag 105kg (!!). Det var dags att göra nånting åt det. Kollade runt lite och hittade sidan KOSTDOKTORN. Läste berättelserna om viktnedgång och bättre hälsa men var ändå skeptiskt....fett liksom...man blir fet av fett det visste ju alla.
Hade läst om LCHF tidigare, men då på Annika Dahlqvists sida, och jag kan ärligt säga, jag gillar henne inte, eller jag gillar inte hennes sätt att föra fram budskap. Det är nog hon som gör att många är så anti-lchf.
Men i vilket fall, jag började läsa på kostdoktorn, jag slog upp faktan i anatomiboken och fick det bekräftat, insulinets påverkan (tänkte skriva ett inlägg om det sen kanske).
Insåg att det inte alls är så mkt fett som jag trodde. Kollade igenom recepten och det vara samma rätter som jag kunde gjort innan, fast med "kemisk grädde" och med pasta, ris eller potatis till. Som tillbehör har man istället massa grönsaker, och det är ju mkt nyttigare än pasta, som inte innehåller någon näring, förutom lite fibrer kanske.

Började alltså med LCHF i mitten av september och det gick jätte bra, jag gick ner 10kg på 2 månader, sen stod det stilla för jag fuskade för mkt. 95kg kändes ändå väldigt bra och man såg det i mitt ansikte att jag hade gått ner. Att vara tvåsiffrigt känns ändå grymt.
Under min fuskmånad lyckades jag komma upp till 97-98 igen, så efter nyår började jag på nytt. Levde på kotlett, ägg, stekta grönsaker och bernaisesås och har nu lyckats komma ner till 91kg, vilket känns gött, hade dock gärna kommit under 90 sträcket, men jag kanske lyckas med det till nästa vecka :)

Så har det allts gått för mig hittilss :) Hoppas ni fick lite inspiratin. Hitta den dieten som ni känner passar er bäst och som ni klarar av.
För mig var det LCHF, för andra kan det vara GI och träning :)

Gott nytt år alla!



En singelkille som morbror trodde jag skulle gilla, han visade sig vara 30 :P


Morbror och äldsta kusinen Johanna


Moster aka morbrors fru :P


Minsta kusinen Amanda, det var mest henne jag tog hand om :P


Hade allt lite kul :)


Hon är nog min favorit av alla kusiner :P för hon är så sööööt!!


Tårtan <3


Middag, jag ser ut som om jag inte gillar maten, men det gör jag :P


Alexander :P Vän till familjen.


Och såhär såg jag ut, kan meddela att jag nästan kunde fylla hela fåtoljen för ett halvår sen :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback