Äggmjölk - äckligt för hjärnan, underbart för smaklökarna!

För ett tag sen vågade jag mig äntligen på att testa den där äggmjölken. Det låter ju fruktansvärt äckligt att dricka i princip rått ägg blandat med vatten och smör, MEN! När jag väl vågade testa och hade i lite sötningsmedel och kakao OOHHH vilken gudomligt god varm choklad det blev!!!
Väldigt näringsrikt, proppad med vitaminer och protein (om du väljer att ta med äggvitan)! Den kan drickas både varm och kall och jag tror den passar utmärkt att dricka efter träningen tillsammans med en liten köttbit istället för ett proteinpulver (gillar proteinpulver, framförallt när det bara är hälften vassle och andra hälften kasein, men tycker man bör undvika flytande ersättningar i största mån och satsa på ordentliga måltider istället!).
Väldigt mysigt också att kura ihop sig på kvällen och dricka varmt.

Man behöver itne ha kakao i, det finns massor med smaksättnignar. Man kan även använda det istället för grädde eller mjölk i kaffet eller téet så man skipper kolhydraterna.


Ingredienser:
2 ägg (jag tar bara äggulan)
25-50 g smör eller kokosfett för extra smak
2-3 dl kokande vatten

Olika smaksättningar:
Kakao
Kanel
Vanilj (ej vaniljsocker!)
Kardemumma
Saffran
Mynta
Citronmeliss
Grädde
Kaffe
Bär

Gör så här
1) Koka upp vatten.
2) Blanda smör/kokosfett (smält det om du vill, men det behövs inte) och äggen med stavmixer
3)
Häll på kokande vatten och mixa ihop några sekunder.
4) Blanda i valfri smaksättning och eventuellt lite sötningsmedel.


För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel.

Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen.




Kommentarer
Katta

Jag ville kika in och tacka för alla fina ord och allt stöd jag fått ifrån dig!! Det betyder mer än du kan ana! Stor Kram / Katta ps. drinken ska jag absolut testa! :)

2011-04-18 @ 19:20:11 | http://kattasfett.se
Smsa Låna

Bra sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-07-20 @ 07:22:02 | http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback