Kålpuddingen som ger dig multipla smakorgasmer!

Avnjöt precis världens godaste kålpudding så jag känner att jag måste dela med mig!

Ingredienser:
700g vitkål
smör
500g blandfärs
1,5 dl grädde
1 st ägg
125g keso, avrunnen (skölj med vatten)
3-4 vitlöksklyftor
Örtsalt
Vitpeppar
Svartpeppar
Cayennepeppar
2,5 dl buljong (lagom salt)

Såsen:
2 dl spad från kålpuddingen
2 dl grädde och ev 0,5 dl creme fraiche
soja, salt och peppar

 

 

* Sätt ugnen på 175 grader.


* Börja med att steka den strimlade vitkålen i smör i en stor stekpanna . Den ska bli mjuk och få fin färg. I slutet ska du ha i pressad vitlök.

 

* Blanda under tiden köttfärs, grädde, ägg och keso i en stor bunke.
Krydda med örtsalt och vitpeppar och dom andra kryddorna.

 

* Blanda ihop färsen och den stekta kålen.

 

* Häll allt i en ugnsform.

 

* Koka upp vatten och blanda ut buljongpulvret eller tärningen. Häll buljongen över kålpuddingen.

 

Den ska vara väldigt vattnig, du kommer ta bort en del av vätskan och resten kommer koka in vilket gör kålpuddingen väldigt mjuk och saftig

 

* Grädda i 150 graders ugn i ca 50 minuter. Ta ut formen och häll bort 2 (kanske till o med 3) dl av spadet.
Ställ tillbaka puddingen i ugnen i 15 min på 200 grader.

 

* Koka ihop spadet med grädden, den eventuella creme fraichen och krydda med salt, vitpeppar och soja efter smak

 

Servera med Sallad och lite osockrad lingonsylt!

 

Trevlig njutning ;)

 


Kommentarer
Lina @ Naturlig njutmat

Oj! Då måste jag testa den:-)

2011-04-19 @ 20:46:58 | http://njutmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback