Att träna utan kolhydrater? MYTH BUSTED!

"Man måste äta kolhydrater när man tränar annars funkar det inte!"
BULLSHIT! Kanske att vissa individer kräver mer kolhydrater än andra under träning men det är ingenting nödvändigt egentligen för att klara av sin träning. Och nu menar jag träning för oss vanliga människor. Inte träning på elitnivå. Men även där visar Björn Ferry och andra att det inte krävs massvis med kolhydrater för att klara sig.

Jag har ätit LCHF i ca 7 månader nu och jag känner att min kropp har ställt om sig till fettdrift så häromdan började jag träna, lite smått.
Idag körde jag 55 min pilates och använde följande serier:

1. www.youtube.com/watch?v=I-m8ACLKfxs

2. www.youtube.com/watch?v=-6xLWGcivHk&feature

3. www.youtube.com/watch?v=gJniZuJp3S8&feature

Nästa gång ska jag lägga till denna med:

www.youtube.com/watch?v=DU-KIXFXbOU&feature


Det var alltså sammanlagd 55 minuter ungefär. Jag är otränad, har itne tränad på nästan ett år. Jag kände ingen skillnad mot jämfört med förra gången jag tränade Pilates, det var lika jobbigt och det brände i musklerna, precis som det ska vara i början. MEN!
Jag återhämtade mig på bara 5 minuter!!!
Tidigare, när jag bara körde 20 min passet, var jag tvungen att vila 30 min för att vara lagom normal, men sammanlagd tog det nog en timme innan jag fick tillbaka styrkan i musklerna. Jag var alltså helt slut i EN TIMME på min tidigare kolhydratsrika kost.

Men nu tog det somsagt bara 5 minuter. Direkt efter avslutad träning tog jag några andetag och stretchade nån minut och sen gick jag direkt in i duchen och när jag kom ut vart jag helt återhämtad, fan, jag hade kunnat köra samma pass igen så pigg kände jag mig och hade det inte varit för älskade Vampire Diaries som skulle börja om 1 minut hade jag gjort det ;).

Så jo, man kan träna utan kolhydrater, jag är ett livslevande bevis på det :)

Jag älskar Pilates. Det är en underbar träningsform. Men tycker att man ska använda sig av video istället för böcker. Man lär sig snabbt och efter en vecka kan man redan lyfta benet längre eller ha en lägre vinkel på benen. Tror inte det är så bra som fettförbrännings-träning utan mera för att bli smidig och fast i kroppen. Självklart bränner man lite fett men endå. Kombinera det gärna med tex löpning eller långa promenader.




Kommentarer
Lollo

Jag tränar regelbundet och har så gjort i snart ett år, spinning 2-3 dagar i veckan och styrka en eller två. Fungerar ALLDELES utmärkt, trots att jag bara ätit LCHF i en månad :) VERKLIGEN myth busted. Dumma stackare som inte vet bättre :P

Jimmy

Jag har ätit lchf i över ett år, tränar regelbundet både styrka och kondition med stor framgång. Tiden för återhämtning är som du säger helt fantastiskt kort. Matthet och träningsvärk är som bortblåsta. Kör hårt och lycka till.



Jimmy Umeå.

2011-03-20 @ 11:19:11
YeNa

Tack för kommentarerna! :D

Det är så mycket roligare att träna nu för innan tänkte man bara på hur slut man brukar vara efteråt och då tröttnade man efter ett tag men nu vill jag nästan träna två gånger om dagen! ^^

2011-03-20 @ 11:59:07 | http://newyena.blogg.se/
Goran van Den buske

Själv har jag tränat sitta fästa blicken mot en blommig innervägg. Fungerar alldeles utmärkt..även med LCHF.

Blev ändå road du skrev "om det fanns piller mot alkoholism" hos Kostdoktorn. Blev så exhalterad jag fick leta upp mina gamla Antabus brus. Varför heter det inte Anti bus? Borde ju säljas som stolpiller, när man ändå är "bra i röva", som det heter på göteborgska. Fast då behöver det kanske inte vara som brustabletter ;) Tack för bra bloggning!

YeNa

Haha alltid lika kul med kommentarer från dig herr goran ;)

2011-04-04 @ 11:36:31 | http://newyena.blogg.se/
Tyra

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-11 @ 11:08:00 | http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback