Krossade tomater? Nä, ketchup med bitar!

Håller på att göra en köttfärssås och kollade lite närmare på ICA's krossade tomater.
Innehållsförteckning: Skalade finhackade tomater (tomater, tomatjuice), tomatpuré, basilika 2%, socker, lök, salt

Ok, löken kan jag acceptera eftersom burken var med smak men tomatjuice, puré och socker?? Jag vill ha krossade tomater, inte ketchup med bitar?

Antalet kolhydrater per 100g är: 7,5!! En hel burk är på 500g, man använder oftast två vilket ger 75g kolhydrater i hela såsen!! Ok, nu äter jag väl kanske inte hela kastrullen men en portion blir då ändå 10-20g (med tillkommande grädde och creme fraiche) vilket ju är hela dagsintaget :P
Krossade tomater, utan något annat, bara tomater som är krossade ska i regel innehålla runt 3,5g/100g kolhydrater.
Euroshoppers krossade tomater innehåller 4,5g, då det också innehåller tomatjuice.

Tur jag upptäckte det, det får bli EuroShopper från o med nu :P Men ska hålla ögonen öppen för en burk med BARA tomater, inget annat.



Kommentarer
j

Har varit inloggad flera dagar i rad och du har inte varit inne ;P vart är du dÅ? :P

2011-01-18 @ 12:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback