Dietist uttalar sig om olika dieter



Igår på nyhetsmorgon kom en dietist och snackade om olika dieter, bla GI, Pulverdiet och även LCHF.
Dietisten svarade även på frågor, och på varenda fråga om LCHF svaras det "LCHF är inget man ska äta länge, vi behöver kolhydrater för vitaminer, mineraler, antioxidanter och kostfiber för magens funktion"

Jag kan förstå att hon är osäker till om LCHF bör ätas livet ut. Det finns trots allt inte mycket vetenskaplig evidens på detta. Men att kolhydrater innehåller vitaminer? det är grönsaken eller frukten som innehåller vitaminer, inte kolhydraten i sig. Jag äter inte pasta, bröd och annat, går jag då miste om några vitaminer? Nej det gör jag inte. Jag får tvärtom i mig mer vitaminer än tidigare eftersom jag äter mycket grönsaker och ägg. Sen finns det lite vitaminer i fullfeta mejeriprodukter med. Hon är såklart full med lögnen "kroppen behöver kolhydrater för att överleva". Att leva med 0g kolhydrater om dagen kan jag hålla med om att det kan vara farligt efter en längre period. Men LCHF betyder LOW carb. Det heter inte NCHF (NOcarb). Under sin viktnedgångsperiod bör man ligga under 20g kolhydrater per dag. Men efteråt ökar många sitt intag till upp till 100g per dag, och äter då fortfarande LCHF.
Att SLV rekommenderar en kost baserad på 60%kolhydrater är sjukt. Så mkt behövs det inte. Anledningen till varför man ska äta så mkt kolhydrater är för att få i sig energin. Och eftersom folk pga av förfalskade studier är rädda för fett är man tvungen att ersätta den energin med något, och där kom kolhydrater in. Mycket energi och lite av det "ack så farliga" fettet.

Även fast jag är frälst på LCHF och det för mig är en mirakeldiet är jag övertygad om att den itne hjälper alla. MEN den hjälper många, framförallt sjuka och överviktiga. Är man frisk och har en normal metabolism klarar man av tallriksmodellen utan problem.
Det är inte bara tallriksmodellen som gör att övervikten ökar. Det är överkonsumption av läsk, godis, snabba kolhydrater och skräpmat som gör att vi blir fetare och fetare. Att barn bara har 1 timmes idrott per vecka gör itne saken mycket bättre.
SLV rekommenderar mycket kolhydrater, MEN dom rekommenderar inte vitt mjöl och socker utan säger att man bör dricka mjölk eller vatten till maten och man ska helst av allt välja fullkorn.

Jag tror på att alla måste hitta sin egen väg. Jag valde LCHF eftersom det är det enda som funkar för mig. En annan kanske mår bra av GI? Hursom bör man välja en diet man kan hålla länge. Alltså bort med pulvershakes, soppor och lågkaloriemåltidsersättningsbarer (vilket äckligt långt ord). Viktväktarna och andra viktklubber. BORT! Du kan inte hålla vikten med detta. Du går ner 8kg, men går upp 11kg när du slutar. Du kan äta hallonbåtar och gå ner i vikt liksom. Snabba dieter gör att vi går upp i vikt i längden.
Ingen kan säga till dig vad du ska äta för att må bra. SLV's rekommendtioner är inte universiella. Lyssna på din egen kropp. Vad mår du bäst av? fett eller kolhydrater? du kan inte kombinera dessa två, så det är bara att välja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback