"Livsnödvändiga" kolhydrater?

Hur många gånger har jag inte läst om stackars folk som blivit retade, ja, nästintill mobbade för sina LCHF-matlådor. "Så mycket fett ska du väl inte äta, du kommer ju dö! " "Varför har du inte ris eller potatis til?? Det som är så nyttigt" "Äter du itne pasta?? Är du dum i huvudet?? Pasta är ju jätte nyttigt!!"
Jag undrar, vad I HELSKOTTA är nyttigt med pasta? Det är vatten, mjöl och ägg...ok ägg är nyttigt men det är nötter också, inte fan bli Nutella nyttigt för det (juste USA!).
Pasta innehåller knappt några näringsämnen. Jag tycker att fullkornspastan är helt onödig den också. Inte mycket nyttigare förutom att den tas upp långsammare.
Nä, jag har absolut inget emot kolhydrater, missförstå mig inte, skulle äta dom själv om jag hade klarat av att äta det. Men ska man äta kolhydrater tycker jag det ska vara naturligt! Sån som naturen ger oss, inte växer pasta på träd inte.
Råris, bulgur, quinoa, lite potatis, rotfrukter, grönsaker! Därifrån ska kolhydraterna komma! Inte från en hög näringsfattig pasta eller en Lingon-grova. Mjöl är onödigt, det har vi itne ätit tidigare.
Frukt har jag inte heller något emot. Jag gillar frukt. Det är gott. Men det är INTE så nyttigt som man tror. Dels har genmanipuleringen, besprutningen och för tidig plockning gjort att vitaminerna blivit mindre och mindre plus att dom är sötare än någonsin. Nä, frukt är naturens godis, en-två frukter om dagen räcker gott och väl. Frukt är inte heller bra för tänderna, citrusfrukterna och andra söt-sura frukter fräter på tänderna. Inte bra. SÅ man tröttnar rejält på att höra att man gå miste om en massa vitaminer för man inte äter frukt, HELLOOO! Grönsaker har mycket mer vitaminer än frukt, och man slipper sockret!

Samma sak med vanligt godis, folk verkar bli helt upprörda när man säger att man inte äter godis förutom kanske 1 gång i månaden och gjort så de senaste 7 månaderna. Att jag inte unnar mig godis, helt ofattbart. Som om det är människans rättighet att äta godis? Återigen, inget emot godis, men dom mängderna vi stoppar i oss idag är helt sinnesjuka. Varför inte bara hålla sig till lördagsgodis? Visst, har man ett sockerberoende går itne det men alla normala människor. Varför äta godis flera gånger i veckan? Elelr läsk? Varför inte dricka det på helger bara?
Visst, folk ska absolut få äta vad dom vill, men när en kompis kommer till mig och klagar över hur tjock hon är och sen trycker i sig pizza och godis varje dag, då har jag ingen medkänsla längre. Om man inte ens FÖRSÖKER att gå ner. För jag tror absolut att en vanlig människa kan gå ner i vikt av motion och bra mat såsom GI. Har man hormonrubbningar blir det en helt annan femma. Och jag tror också att nästan alla har ätit sig till sin övervikt. Jag är en av dom. Jag är tjock för att jag ätit pizza och annat onyttigt. Frågan är VARFÖR jag åt pizzan. Jag var tvungen att leva på 1200kcal om dagen och daglig motion för att bara hålla vikten. Kalla det dålig självdisciplin, men efter ett tag orkade jag itne bry mig längre så jag sökte mig till pizzan, jag skulle ju ändå aldrig gå ner i vikt då kunde jag likaväl frossa mat.

För att återgå till matlådorna, jag förstå inte varför vissa människor ska bli så upprörda över att jag tar med köttfärssås med några broccolibuketter istöllet för pasta? Broccoli är nyttigt, har massa c-vitamin (mer än apelsin) och massa annat nyttigt. Men nä, då ska jag få höra en predikan om hur nyttigt det är med spaghetti...jag fattar inte...känner folk sig hotade av allt som inte är "enligt deras normer"? Varför kan man inte bara acceptera andras matlådor?

En lösning kan iaf vara att laga mat som är så likt "originalet" som möjligt. Som tex kycklingfilé med spenatsås och blomkålsmos. Ingen ser egentligen att det inte är potatismos, och spenatsås är ju nyttigt. Kyckling också, lite fett liksom. Det dom itne vet är att blomkålsmoset är kokt med grädde och fet cremé fraiche, kycklingen är stekt i massa smör och i spenatsåsen är det grädde, cremé fraiche och smör <3
Det finns massa andra recept som liknar vanlig mat:
Korv med blomkålsmos
Korv stroganov med blomkålsris
Kinagryta med blomkålsris eller shirataki nudlar
Köttfärssås med shirataki nudlar

Ja listan kan göras oändligt lång. Så är du trött på dina kamraters tjöt elelr ska just börja använda dig av matlådor och orkar itne tjata emot så gör matlådor som inte ser annorlunda och misstänksamma ut. Om folk ändå ifrågesätter kan du ta sista utvägen, ljuga. Säg att du är glutenintollerant så brukar dom flesta hålla käften, med vissa undantag till dom som säger man ska äta glutenfri pasta då -.-

Men är du som jag, som ger fan i vad andra tycker och mer än gärna tar tillfället att få njuta lite när "motståndarna" inte kan förklara varför pasta är nyttigt (utan "det bara är det") så ta med dig en fet jävla kotlett med beasås, ägg och grönsaker till!

Konstigt osammanhängande inlägg men men!








Kommentarer
Emilie

Bra skrivet! Jag har ätit LCHF sedan november och var innan dess sockerberoende och har en hormonrubbning som gör att jag lätt går upp i vikt. Tyckte inte pasta, potatis mm var gott innan jag började och nu tittar folk konstigt på mig när jag säger det. Men det smakar ju bara mjöl! Senast igår fick jag höra att potatis är ju grunden i måltiden så varför ta bort det. Min grund är broccoli eller annan grönsak. Tycker det är helt logiskt men tydligen ser inte alla det.



Jag bryr mig inte direkt om vad andra säger om hur jag äter men det irriterar ändå när man läser och hör om det. Det är lite som att vissa tror att det bara finns en sorts kosthållning som går att följa.

2011-04-04 @ 17:25:05 | http://coloursofrain.blogg.se/
YeNa

Tack för din kommentar!

Visst är det så att många tror deras sanning är allas sanning. Kan dom äta SLV-mat kan alla det, men tyvärr är det ju inte så.



Bra att du itne bryr dig! För det mesta kan dom ändå inte komma med mer än "För SLV säger det är nyttigt" ^^

2011-04-04 @ 18:53:54 | http://newyena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback