Extremister, Myter och allt däremellan

Kan börja med att säga att jag INTE anser att LCHF är den enda sanna vägen till hälsa och viktminskning för det är det verkligen inte. För att äta LCHF måste du INTE hålla dig under 20g kolhydrater/dag. Jag tycker INTE att bara för man kan gå ner i vikt utan träning att man ska strunta i den. Jag tycker att ALLA borde motionera dagligen. Nu talar jag inte om 2 timmar på gymmet varje dag utan motion i mina ögon är en enkel, lite snabbare promenad på minst 30 minuter. Jag tycker också att man borde ta sig 1-2 timmar i veckan till ett enklare träningspass. Personligen tycker jag inte om gym så jag tränar helt enkelt hemma. Ett 50 minuters pass räcker. Jag gillar Pilates, det är enkelt, ger snabba resultat och formar kroppen.
Jag tror även att folk kan må utmärkt av den rekomenderade mängden kolhyrater som SLV rekomenderar.
Vi människor är INDIVIDER, nånting som många glömmer när det påstås att det ENDA som ger viktminskning är kalorier in och ut, samtidigt som en kalori inte alltid är en kalori. Alla kroppar reagerar olika på olika livsmedel plus att alla har olika förbränning. Jag har PCOS och min förbränning är något lägre än normalt. Min bror kan vräka i sig mat och han är smal som en pinne medan jag bara behöver tänka på en tårta så går jag upp i vikt.

Att kalla LCHF en extremdiet visar bara att de som påstår detta inte har en jävla aning om vad LCHF är. Jag äter precis som innan förutom att jag istället för pasta, ris och potatis väljer grönsaker som tillbehör och att jag har bytt ut mini mjölk, lätt creme fraiche, margarin och 4%-ig "grädde" mot röd mjölk, fet creme fraiche, äkta smör och vispgrädde. Många väljer dessa produkter så varför ska jag behöva ta skit för att även jag använder dessa produkter MEN väljer att äte det tillsammans med broccoli istället för potatis?
En extremdiet anser jag vara en diet som är svår att följa, tex pulverdiet, kålsoppa, South-Beach. Lite roligt att man accepterar att folk dricker en slemmig soppa 2 gånger om dagen och trycker i sig en "Low Calorie choklade bar". Dels går dom hungriga hela dan och sen, vad är meningen med dessa barer som måltidsersättning? Det skiljer knappt nånting från en vanlig chokladkaka? Men juste, det är ju en MÅLTIDSERSÄTTARE, dvs att du äter den kl 12 och sen får du INTE ÄTA NÅGOT MER!! Vad är det vi kommer fram till då? VARFÖR går alla dessa som dricker slem och äter choklad till lunch ner i vikt? Jo, för dom SVÄLTER!!! Samtidigt som dom får rekomendationen att träna en massa. Så visst hjälper det att tappa vikt men hur nyttigt är det att äta så i flera år? Oftast slutar man ju efter kanske en månad för mer orkar man inte och såfort man börjar med vanlig mat igen så plupps kommer alla kilon PLUS 5-6 KG EXTRA tillbaka!!!
Ne jag äter hellre god mat som jag mår bra av och dör om 30 år än att jag äter som alla säger jag ska och lever tills jag är 90 men mår piss!

Nåt man ofta får höra är "hjärnan behöver kolhydrater". Hmmm, när jag kollar i mina böcker står det ingenstans att hjärnan behöver kolhydrater och absolut inte i de mängder som rekomederas (100g). Det hjärnan behöver är glukos! och det kan levern utan någrasom helst problem bilda själv av fettet genom GLUKONEOGENES samtidigt som hjärnan kan leva på ketonkroppar som börjar producerar när man går in i ketos. Så där rök den myten.

fortsättning följer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback